Silnice

Postup výroby a popis jednotlivých částí obalovny asfaltových směsí


Zásobníky (dávkovače) studeného kameniva
Studené dávkovače Kolový nakladač rozváží kamenivo z boxů do dávkovačů podle pokynů obsluhy velínu (tj. podle právě vyráběné směsi). Pod každým dávkovačem je krátký pásový dopravník s plynulou regulací rychlosti frekvenčními měniči, čímž lze poměrně přesně provést tzv. studené předdávkování.

Sušicí buben s plynovým hořákem
Sběrné pásy dopravují kamenivo ze zásobníků do sušicího bubnu, jehož rotace je zajištěna čtyřmi elektromotory. Kamenivo postupuje proti směru plamene z hořáku spalujícího zemní plyn, čímž je sušeno a zahříváno na teplotu cca 190 °C.

Korečkový elevátor
Sušicí buben ústí vysokého korečkového elevátoru, který pomocí korečků (tzv. kabelek) upevněných na dvou řetězech horké kamenivo dopravuje na vrchol míchací věže.

Míchací věž - třídíč a zásobník horkého kameniva
věž Na vrcholu míchací věže je osazeno třídící zařízení. Třídičem je horké kamenivo rozděleno do samostatných částí zásobníku horkého kameniva. Zásobník je tepelně izolován.

Dávkovací zařízení
Ze zásobníku horkého kameniva jsou podle právě vyráběné receptury pneumaticky ovládanými klapkami dávkovány jednotlivé frakce kameniva na váhu kameniva. Dávkování je řízeno prostřednictvím PC na velínu. Proces je plně automatický a nevyžaduje žádný zásah obsluhy velínu.

Asfalt
Živičné hospodářství Nedílnou složkou obalovaných směsí je pochopitelně asfalt. Ten je dovážen v tekutém skupenství izolovanými autocisternami při teplotě cca 170 °C. Zubovým čerpadlem se asfalt dopravuje izolovaným potrubím do vyhřívaných izolovaných nádrží. Jednotlivé druhy asfaltu se skladují odděleně. Dávkovacím čerpadlem se asfalt dopravuje na váhu asfaltu, která je u míchačky.

Filer - vápenná moučka
Kromě kamenné drti a asfaltu se pro výrobu obalovaných směsí používá ještě vápenná moučka (tzv. filer), která se dováží v návěsných automobilových silech a stlačeným vzduchem je vháněna do stacionárního sila obalovny. Ze sila je potom šnekovými dopravníky dávkována na samostatnou váhu fileru a vratného prachu získaného odprašováním. Poměr jednotlivých složek je přesně dávkován podle receptury.

Filtrace (odprašování)
Při výrobě (zejména při sušení) je obalovnou generováno malé množství prachu, který musí být účinně zachytáván. K tomu slouží hadicový, který účině zachycuje a přefiltruje vzduch z celého výrobního procesu (od stupu materiálu do sušícího bubnu až po výdej hotové směsi ze zásobníku je procest zcela uzavřený a odsáváný přes filtr). Zachycený prach je šnekovými a korečkovými dopravníky ukládán v samostatném sile, odkud jej lze v souladu s recepturou použít ve výrobě jako tzv. vratný prach. Krajským úřadem byl stanoven limit povolených vypuštěných TZL (tuhých znečišťujících látek) na 10 mg.m-3. Aktuální stav je kontinuálně monitorován autonomním zařízením se zobrazováním a skutečně naměřené hodnoty se při každoročním autorizovaném měření emisí ověřují.

Míchačka
věž Míchačka pomocí sad lopatek na dvou hřídelích zajišťuje dokonalé promísení jednotlivých složek (kamenivo, asfalt, filer a popř. přísady) tak, aby výsledkem byla homogenní asfaltová směs. Čas míchání mimo jiné značně ovlivňuje celkovou kapacitu obalovny (tj. jak velké množsví směsi je obalovna schopná vyrobit za 1 hodinu). Proto je nezbytné věnovat kondici míchačky potřebnou údržbu a kontrolovat stav lopatek i obložení.

Vozíková dráha a zásobníky hotové směsi
Výpustnou klapkou pod míchačkou je směs vysypána do vozíku. Elektrickým pohonem je vozík dopraven nad otvor v zásobníku hotové směsi. Obalovna disponuje zásobníky pro uložení hotové směsi. Tyto zásobníky hotových směsí jsou izolovány, tak ať nedochází ke strátě tepla před samotným nasypáním a transportem. Pod jednotlivé zásobníky potom dle pokynů obsluhy obalovny najíždí jednotlivá nákladní auta, na něž je jim sypána hotová směs. Vozidla musí mít korby postříkány separačním olejem, který je na obalovně k dispozici a jenž brání přilepení směsi na ocelovou korbu vozidla.

Expedice
expedice Od zásobníku jednotlivá vozidla odjíždí na tenzometrickou mostovou váhu. Obsluha váhy vystaví řidiči dodací list, na němž jsou uvedeny všechny základní údaje o směsi. Vozidlo totiž musí mít při odjezdu z areálu obalovny zaplachtovanou korbu pro omezení úniku tepla a zabránění šíření pachů z horké směsi. Plachtování vozidla usnadňuje lávka vedle váhy.